Методичну розробку
підготували:
Расторгуєва Олена Олександрівна,
вчитель вищої
категорії
Криворізької
загальноосвітньої школи №89,
Коваль Оксана Олександрівна ,
вчитель початкових
класів
кваліфікаційної
категорії «спеціаліст»
Криворізької загальноосвітньої
школи №89
Лабораторія
здоров’я
«Скажімо стресу «НІ!»
Інформація, подана у розробці, допоможе розкрити механізм
запобігання та подолання стресових проявів, а також формування стресостійкості
педагогів.
Мета просвітницького заходу: розширити
можливості кожного вчителя щодо збереження власного здоров’я, здійснити
профілактику «синдрому емоційного вигоряння», тривожності, підвищеної
агресивності педагогів;
формувати позитивну світоглядну позицію; знизити рівень
ситуативної та особистісної тривожності учасників навчального процесу;
підвищити психологічну компетентність педагогів,
ознайомити і навчити прийомам педагогічної взаємодії, саморегуляції і
аутотренінгу;
формувати внутрішню позитивну мотивацію до процесу взаємодії в системі
„учень-вчитель”.
Хід
заняття
Вступне
слово
Сьогоднішню нашу зустріч
ми присвячуємо вправам, які допоможуть вам протягом дня зменшувати емоційне напруження, додадуть
оптимізму, зроблять ваш робочий день яскравим та позитивним.
Суворим і лагідним, мудрим і чуйним,
Тим, хто відкриває учням світ доріг,
Тим, хто їм крила дарує щодня,
Тим, чия праця важка, непроста,
Тим, чиє слово добром пророста …
Вам, колеги, секрети антистресової
Педагогічної діяльності!
Робота з людьми, а особливо з
дітьми, забирає багато сил. Причиною цього є не лише фізіологічні фактори,
пов’язані з умовами праці, а також психологічні та організаційні труднощі:
необхідність весь час бути «у формі», відсутність емоційної розвантаження,
велика кількість контактів протягом робочого дня, високий рівень
відповідальності, агресивність, негативізм - з боку батьків, учнів та інших.
Психологічний дискомфорт вчителя негативно
впливає на його здоров’я, а нездоровий педагог, у свою чергу, не може приділити учневі достатньо уваги, забезпечувати
індивідуальний підхід, створювати відповідні сприятливі умови для успішного
навчання. Щоб учитель залишався здоровим, йому вкрай необхідно навчитися знімати стрес, а краще вміти його
попереджати.
Тривожність, депресія, емоційне
виснаження, професійне вигорання - ось ціна, яку платить кожен з нас за
отриманий стрес, обмінюючи власне здоров’я на гроші. Та в нашому навчальному
закладі - школі культури здоров’я - кожен учитель - це лікар. То ж ми радо
поділимося з вами нашими секретами попередження та зняття стресів.
Щоб зняти втому, напруження, психічну
втому, яка накопичилась за весь день, виконайте вправу.
Вправа
«Гора з плечей»
Можна стати або сісти. Максимально
різко підняти плечі, широко розвести їх назад і опустити. Скинути гору втоми з
плечей.
Вправа
«Повітряна кулька»
Уявіть собі, що у ваших грудях
знаходиться повітряна кулька. Вдихніть через ніс і повністю заповніть легені
повітрям. Видихніть його через рот і відчуйте, як воно виходить з легенів.
Повторюйте, не поспішаючи. Дихайте та уявляйте, як кулька наповнюється повітрям
і стає все більшою та більшою. Повільно видихніть через рот, ніби повітря
тихенько виходить з кульки. Зробіть паузу і порахуйте до десяти. Знову вдихніть
і наповніть легені повітрям. Затримайте його, порахуйте до 3-х, уявляйте при
цьому, що кожна легеня — це надута кулька. Видихніть. Відчуйте, як тепле
повітря проходить через легені, горло, рот. Повторіть 3 рази, вдихаючи та
видихаючи повітря. Зупиніться та відчуйте, що ви сповнені енергії, а все
напруження зникло.
Уявіть собі, що ви перебуваєте під владою стресу. В
такому стані дуже важко змусити себе адекватно сприймати будь-яку проблемну ситуацію
й конструктивно подолати її. Найефективнішим методом набуття навичок
розслаблення є аутогенне тренування. В основу аутогенного тренування покладено
методику самосцілення. Робити психічну релаксацію треба в розслабленій позі.
«Поза візника» -
характерна поза візника, який дрімає, чекаючи на пасажира. Сядьте на стільці
прямо, розправте спину й всі скелетні м’язи, голову опустіть на груди,
заплющить очі, ноги злегка розставте й зігніть
під тупим кутом, руки покладіть на коліна так, щоб вони не торкалися
одна одної, лікті трохи закругліть. Уявіть, що ви маленький поплавок у великому океані. У вас немає
компаса, карти, весел. Ви рухаєтесь туди, куди несе вас вітер і океанські хвилі.
Велика хвиля може на певний час накрити вас, але ви знов виринаєте на поверхню.
Спробуйте відчути рух хвилі, тепло
сонця, краплі дощу, подушку моря. Відчуйте СПОКІЙ…
Вправа «Співай та радій»
Чи любити ви співати? Давні індійці стверджують, що промова голосних, з
доброю посмішкою на обличчі, позитивно
впливають на організм.
Перед початком роботи сядьте зручно.
Розслабтесь, заспокойтесь. Рівно, протяжно, на одній висоті вимовляйте один
звук {а}. Вимова
звуку {і} в таких же
умовах активізує роботу мозку, нормалізує функцію нирок.
Вимова звуку {о} проводить в
норму середню частину грудної клітини.
Чергування звуків {о}, {і} здійснює масаж серця.
Вчителі за сучасних умов поставлені в тісні рамки: не
підвищувати голос, завжди «малювати» усмішку на обличчі. Цю напругу можна зняти
за допомогою вправи .
Вправа «Глибоке дихання».
Глибоко вдихніть носом, порахуйте до
восьми, після чого повільно випускайте повітря через рот (губи напівстулені ),
при цьому рахуйте до 16 або більше – так довго, як зможете. Прислухайтесь до
звуку повітря, яке видихаєте, і відчуєте, як зникає напруження. Повторіть
вправу сім - вісім разів.
Коментар тренера. Серце б’ється, і всі частини тіла на місці. Як це не дивно, ви ще живі!
Легенда
Згадаймо давню легенду. Проходив у
вечірній час подорожній, який вкрав у пана дорогоцінну річ, повз старе дерево.
Та сприйняв його за справжнього поліцейського. Закоханий юнак у тіні дерева
розгледів образ коханої дівчини. Дитина,
залякана казками про злих привидів, побачила в ньому примару.
Та в кожному випадку - це було лише дерево. Ми сприймаємо ситуацію
такою, якою її уявляємо.
Техніка швидкої антистресової
допомоги
Ви переконані, що у вас сталася
якась ситуація з неприємним переживанням. Ви можете:
-
Або тремтіти в передчутті;
-
Або поставити собі запитання: «Що саме мене так лякає?»,
максимально окресливши свої побоювання. Запитайте: «А що справді жахливого може
зі мною трапитися? » учасники відповідають на питання .
Тоді
запитайте себе, на підставі чого ви дійшли висновку про те, що на вас чекають
серйозні неприємності. Чи не витівки фантазії це?
Ми бачимо ситуацію такою, яку
створює наш мозок. Якщо ви йдете на урок у «важкий» клас або очікуєте розмову з
«важкою» дитиною або з її батьками, перед будь-якою психологічно напруженою
ситуацією, яка вимагає внутрішньої впевненості в собі, виконайте вправу
Вправа «Прес»
Уявіть в середині себе на рівні грудей великий,
міцний прес, який рухався зверху вниз,
що знищує виникаючу негативну емоцію та
внутрішню напругу, пов’язану з нею. Тепер різко виштовхуємо прес разом з
негативною енергією. Закінчити вправу необхідно
розслабленням.
-
Якщо ви не припините самоосвіту, самовдосконалення,
професійних навичок з цього питання;
-
Будете планувати періоди для відпочинку, хоча б
короткочасні;
-
У кожній стресовій ситуації будете намагатись знаходити
щось позитивне, то ви обов’язково уникнете стресів.
Велика
мудрість знаходиться у вислові «Господи, дай мені сили змінити те, що я зможу
змінити, терпіння – прийняти те, що я не зможу змінити, й розум відрізнити одне
від одного», або «Навіть якщо ми не можемо змінити обставини, ми можемо змінити
своє ставлення до них».
У чудовий зимовий час
Прийміть побажання від нас!
Хай буде здоров’я міцне, як граніт,
І з ним Вам прожити не менше ста літ.
Хай стреси
обходять Вас стороною,
А щастя приходить і ллється рікою!
Хай кожен день до Вас приходить радість,
І довго десь блукає старість,
Щоб ніколи не старіли,
А душею молоділи
Джерело: http://методична розробка, вправи проти стресу, стрес в школі, стресс на работе, Лабораторія здоров’я «Скажімо стресу «НІ!» |