Рекомендації
районного семінару
– практикуму
для учителів
української мови та літератури з теми
«Використання на уроках української мови та літератури
форм і методів роботи, спрямованих на збереження фізичного та психічного здоров’я
учнів»
16 лютого 2011 року
Життя
і здоров’я людини є найвищими соціальними цінностями в нашій державі. Це
визначено Конституцією України. Успішне майбутнє нашої країни залежить від
здорового покоління, здатного до самопізнання, самовдосконалення,
самореалізації, адаптації до життя та активної ролі у розбудові демократичної
держави. На школу як державну інституцію покладено виконання важливого завдання
– виховання здорового покоління.
Кожна
школа має стати школою сприяння здоров’ю, де всі складові діяльності будуть спрямовані
на збереження здоров’я всіх учасників навчально-виховного процесу.
Життєдіяльність школи повинна вибудовуватися на справжньому інтересі та повазі
до дитини; на сприянні особистості учня до пошуку особистого життєвого шляху;
на формуванні і закріпленні соціального досвіду, а головне – на збереженні
психофізичного здоров’я учня, формуванні в учнів свідомого ставлення до життя і
здоров’я, вироблення навичок здорового способу життя, безпечної та здорової
поведінки, а також формування здоров’язберігаючої компетентності школярів.
З
метою ефективної реалізації системи навчання та виховання підростаючого
покоління під час викладання предметів «Українська мова» та «Українська
література» навичкам здорового та
безпечного способу життя на основі неперервності, наступності, диференціації,
індивідуалізації навчально-виховного процесу, застосування інтерактивних
технологій навчання, враховуючи рекомендації МОН України та досвід роботи вчителів
української мови та літератури Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ
ступенів №89, представлений на семінарі, рекомендуємо:
І. Керівникам районного та шкільного методичних об’єднань
учителів української мови та літератури:
1. Спланувати діяльність методичного об’єднання вчителів української
мови та літератури на впровадження здоров’язберігаючих технологій з урахуванням
сучасних вимог щодо викладання предметів у загальноосвітніх навчальних
закладах.
2. Розглянути можливість проведення тренінгів з
використанням інтерактивних методів щодо створення мережних співтовариств для підвищення
кваліфікації та професійного спілкування вчителів.
3. Сприяти розвитку самоосвітньої компетентності педагога,
діяльність якого не обмежується викладанням власного предмета, фахівця,
здатного до здійснення міждисциплінарних зв'язків, який усвідомлює значущість
професійних знань у контексті соціокультурного простору.
4. Використовувати такі форми методичної роботи, що
допоможуть педагогу сформувати відповідні вміння організувати навчальний процес
як педагогічну взаємодію, спрямовану на розвиток особистості, її підготовку до
розв'язання завдань життєтворчості.
5. Висвітлювати перспективний педагогічний досвід із
впровадження здоров’язберігаючих технологій як в педагогічній пресі, так і в
мережі Інтернет.
6. Спонукати педагогів до самоосвіти і креативної діяльності.
ІІ. Учителям
української мови та літератури:
1. Упроваджувати ефективні технології організації особистісно орієнтованого
навчання, використовуючи багатоваріантність методик, уміння організувати
навчання одночасно на різних рівнях складності, утвердження всіма засобами
цінності і гідності дитячої особистості.
2. Формувати в учнів спеціальні знання, уміння, навички збереження і зміцнення
свого здоров’я, створення індивідуального здорового способу життя, забезпечуючи
умови для вдосконалення себе, свого тіла, психіки, емоцій, працювати над
розвитком своїх комунікативних здібностей, виховувати гуманне ставлення до
світу, до оточення, до самого себе .
3. Забезпечувати диференціацію та індивідуалізацію навчання
і виховання учнів на засадах врахування освітніх потреб, можливостей і
пізнавальних інтересів школярів, запобігати неуспішності і відставанню учнів.
4. У виборі форм організації навчально-виховного процесу,
методів і засобів реалізації змісту освіти надавати перевагу індивідуалізованим
формам роботи з учнем у поєднанні з груповими і колективними. Варіювати та
самостійно обирати форми і структуру навчальних занять, методи навчання,
керуючись їх педагогічною доцільністю та іншими факторами, що зумовлюють результативність
особистісного розвитку та становлення особистості.
5. Реалізуючи гуманістичну природу професії, виступаючи організатором
навчального процесу, не обмежуватися оцінкою навченості учнів, а стимулювати
їхні особисті досягнення.
6. З огляду на нову ситуацію в освітньому просторі України вміти
працювати в умовах вибору педагогічної позиції, технології, підручників,
змісту, форм навчання тощо.
7. Обрати напрямком професійної переорієнтації не
просвітництво, а здійснення життєтворчої та культуротворчої місії, відмовившись
від маніпулятивної, авторитарної педагогіки, обравши педагогіку
співробітництва.