Рекомендації з організації
здоровязберігаючої діяльності в школі
Шкільна освіта в наші дні висуває більші вимоги до здоров'я
учнів. Тому зараз, як ніколи, актуальні здоровязберігаючі технології в навчально-виховному
процесі.
Перш ніж розглядати ці технології, необхідно уточнити, які елементи навчального
процесу можуть робити негативні впливи на здоров'я дітей.
Це в першу чергу велика кількість предметів у розкладі, по п'ятьох-сімох предметів
щодня; великий обсяг і складність навчального матеріалу, неадекватні методи навчання
(традиційна тверда схема уроку - щоденне повторення тих самих етапів у тому самому
порядку), стресові ситуації контролю, острах помилки, острах оцінок (їхній пріоритет
у класі).
Уважний учитель завжди помітить зовнішні ознаки утоми учня:
- часту зміну пози,
- потягування,
- струшування руками,
- позіхання,
- закривання очей,
- підпирання голови,
- зупинений погляд,
- непотрібне перекладання предметів,
- розмова із сусідом,
- збільшення кількості помилок у відповідях,
- не сприйняття питання,
- затримка з відповіддю,
- часті споглядання на годинники чекаючи кінця уроку.
Збереження здоров'я дитини починається з організації всього навчально-виховного
процесу, зокрема - з розкладу уроків.
Добре б зменшити кількість предметів в один навчальний день, тобто кількість підготовок
учня до уроків за рахунок спарених годин, які дозволяють учителеві організувати
«занурення» у предмет, а учневі уникнути «стресового калейдоскопа».
Ми знаємо, що самі продуктивні уроки - із другого по четвертий. Але в розкладі не
може не бути 1-го, 6-го й навіть 7 -го уроків
З метою збереження здоров'я учнів учитель
повинен бачити систему уроків класу в даний день, пам'ятати й ураховувати не тільки
черговість свого уроку, але, що дуже важливо, який він по рахунку в навчальному
процесі класу.
Якщо в розкладі ваш урок коштує за межами продуктивних годин, то й планування уроку
необхідно здійснювати з урахуванням цих обставин.
Наприклад, у понеділок, у якомусь класі останній урок - математика. Як же
вчителеві домагається уваги й зосередженості учнів на уроці, ефективності
навчального процесу? Тільки завдяки використанню елементів технології Шаталова,
що служить здоровязбереженню.
1. Робота в парах або дрібних групах, «вертушка», тобто
активне пересування учнів з однієї групи або пари в іншу.
2. Використання двох дощок, коли учні поневолі роблять повороти від однієї дошки
до іншої, досить рухаються, тим самим зберігаючи інтерес до уроку й активність участі
в ньому.
Збереженню здоров'я сприяє
застосування ігрової системи. Рух, активність, винахідливість, соціалізація
закладені в самій системі: покажи, на що схожо цю букву, намалюй своє сприйняття
предмета, зобрази свій настрій, відношення до уроку, до теми й т.д. Діти на цих
уроках залучені в активну пізнавальну діяльність, не почувають утоми, зберігають
енергію на наступний час навчання
Активно впроваджую в практику своєї роботи
ігрові технології, що допомагають вирішувати не тільки проблеми мотивації, розвитку
учнів, але і здоровязбереження, соціалізації. У грі й через ігрове спілкування в
зростаючої людини проявляється й формується світогляд, потреба впливати на мир,
адекватно сприймати що відбувається. У грі незалежно від свідомості дитини працюють
різні групи м'язів, що благотворно впливає на здоров'я.
Елементи гри використаються як зворотний зв'язок й оцінки відповідей однокласників:
ляскіт у долоні, тупання ногами, підняття руки або сигнальних карток різних кольорів,
що позначає «так», «ні», «прошу слова».
Під час фронтального опитування використаю гру з м'ячем або повітряною кулькою:
учень ловить м'яч на правильну відповідь, не ловить - на неправильний або ловить
кулька й дає свій варіант відповіді. Ця технологія має свої варіанти.
Крім того, проводжу обов'язкові дві зарядки на одному уроці: для очей і різних груп
м'язів. Зарядка часто сполучається із предметом і навіть темою уроку.
Використаю елементи театралізації з появою літературних або театральних героїв,
словникова робота в ігровій формі, коли діти по черзі вибігають до дошки й на швидкість
записують слова.
Прийоми зі змаганнями благотворно впливають на здоров'я дітей.
Один із прийомів здоровязбереження на етапі перевірки домашньої роботи: до дошки
виходять по трьох-шести учнів, яких поміняють наступні учні. Таким чином, учні роблять
рухи під час напруженого важкого уроку.
Збереженню фізичного, морального, соціального здоров'я учнів сприяє також індивідуальна
робота вчителя з учнями на різних етапах уроку, з обдарованими дітьми, робота з
індивідуальної програми.
«Уроки-свята», сприяють збереженню здоров'я учнів. На цих уроках кожна дитина залучена
в активну змінювану діяльність: те він артист, то художник, то глядач, те технічний
виконавець. Відчуття значимості кожного в підготовці й участі в уроці вирішує цілий
комплекс навчально-виховних завдань, у тому числі й здоровязбереження.
здоровязбереженню служать уроки з використанням валеологічного аспекту, вони формують
уважне ставлення учнів до свого організму, виховують розуміння цінності людського
життя, закладають основи здорового способу життя, уміння цінувати своє життя й життя
навколишніх.
Свідомо й цілеспрямовано сприяє зміцненню здоров'я учнів; виконання практичних завдань,
включаються різні групи м'язів, відбувається розвиток дрібної моторики рук, пальців.
здоровязбереження, безумовно, залежить від обсягу й рівня складності домашнього
завдання. Шкідливий для здоров'я досить розповсюджений педагогічний прийом покарання
домашнім завданням підвищеного обсягу або складності. Найчастіше, якщо дитина не
впоралася з домашнім завданням два-три разу, він втрачає інтерес до цього процесу.
Тому до дозування домашнього завдання й мері складності потрібно ставитися з усією
відповідальністю: порівнювати обсяг і складність із можливостями учня.
Прилучати до виконання домашніх завдань своїх учнів: давати завдання по трьох рівнях,
тобто дитина нехай сам вибирає собі обсяг завдання під силу.
Зміцненню фізичного й морального здоров'я служать уроки фізичної культури, малорухомі
ігри на перервах, гри-лічилки на змінах, рухливі ігри в продовжених групах, вся
система фізкультурно-масової роботи в школі, система виховної роботи: бесіди, класний
годинник, «уроки здоров'я», робота з батьками.
|