Сучасним школярам найбільше
потрібний контакт
Нині дуже мало дітей шкільного віку й підлітків отримують емоційне
розвантаження від щоденних переживань та проблем у власній сім'ї. Зафіксувати
конкретні відсотки статистика безсила. Але й без того зрозуміло, що батькам,
які думають, насамперед, про хліб, часу на душевні розмови з дитиною просто не
вистачає. Коло замикається: розрядки внутрішніх проблем, що наростають в
дитячій психіці, як сніжний ком, не відбувається ні вдома, ні під час
спілкування з друзями-однолітками, бо вони переповнені сумнівами і проблемами.
Здається, останнім порятунком може бути шкільний психолог, який хоч і не має
змоги поговорити з кожним з дев'ятиста учнів, але вже сам факт його перебування
в школі для багатьох дітей є рятівним колом у найважчі хвилини, коли хочеться
виговоритися, вилити біль, гнів чи просто відкрити душу. За статистикою
Всесвітньої організації охорони здоров'я, 78 % людей страждають на неврози, які
є проміжним етапом між здоровою психікою і психічною хворобою.
"Найбільше, що потрібно сучасним школярам, - це контакт, -
розповідає Катерина Пасійчук, шкільний психолог, яка не побажала назвати номер
школи, в якій працює. - Усі діти, незалежно від віку, потребують щирої розмови,
в якій могли б поговорити про те, що їх турбує щодня. Дитина під час розмови з
психологом не лише відчуває емоційне полегшення, але і просто вчиться
розповідати про себе. Це дуже важливо, бо насправді саме так відбувається її
психологічне дозрівання. Такі розмови - це задатки її майбутнього
психологічного здоров'я".
Попри те, що саме шкільний психолог для багатьох дітей в нинішній ситуації
міг би стати незамінним, рятівним колом, воно спрацьовує не завжди. Чому?
Ставка для психолога у школі, навіть якщо в ній навчається до тисячі дітей,
вважається, швидше, додатковим привілеєм, а не гострою необхідністю.
Керівництво школи завжди може відмовитися від психолога і відмову
мотивувати браком грошей чи приміщень. Причому така відмова може бути і
реально виправданою, і штучним поясненням у випадку психологічного конфлікту
між директором і психологом.
Водночас на ставку психолога у 900 грн йдуть або ті, хто здатен на повну
самопожертву, або ті, хто наразі не знайшов для себе нічого ліпшого.
Але, певно, найгострішою проблемою стають особистісні конфлікти між
керівником школи і психологом, які загострюються через повну підпорядкованість
психолога директору школи.
"Місця" для психолога практично не було у радянській моделі
шкільної освіти. Радянська система пречудово обходилася без психології,
підмінюючи її "системою виховання" у правильному
пропагандистському руслі. Відтак керівники старшого покоління, які професійно
реалізовувалися за радянських часів, здебільшого просто не розуміють ролі
психолога в школі й не відчувають потреби в ньому.
|