« Баланс втрат і здобутків України
в
роки Другої світової війни
(1939-1945 рр. ) »
Мета: Навчальна: Навчитися брати участь у
загальних дискусіях, висловлювати та захищати власну позицію, а в майбутньому
впливати на зміни в українському суспільстві та державі.
Розвиваюча: В учнів уміння працювати і порівнювати
статистичні дані, аналізувати позиції істориків та діячів стосовно масштабів
втрат та руйнувань, завданих українському народові Другої Світовою війною.
Виховна: Виховувати в учнів почуття гордості за
український народ та негативне ставлення до будь-яких проявів насильства.
Обладнання: Лановик Б. Д.,
Лазаревич М.В. Історія України. — Київ, Знання. — Прес., 2001. — С. 526-528;
Грицак Я. Нарис історії України: формування модерної української нації XIX—XX століть. — Київ: Генеза, 1996. — С. 261-265; Історія України (за ред. Ю.
Зайцева.) — Львів, 1998. — С. 318-320; Коваль М.В. Україна в Другій світовій і
Великій Вітчизняній війнах (1939-1945 pp.). — Київ, 1999; Муковсь-кий І.Т., Лисенко О.Є. Звитяга
і жертовність: Українці на фронтах Другої світової війни. — Київ, 1996; Король
В. Військові втрати народів СРСР у роки Великої Вітчизняної війни (1941-1945 pp. ) // Історія в школі, 2000. — № 5-6. — С. 20-26;
Чернега П. Український народ у Другій світовій війні: новий погляд на проблему
// Історія в школі, 2000. — № 5-6, — С. 5-9; Гунчак Т. Втрати українців під час
Другої світової війни // Сучасність, 1992. — № 7.— С. 32-37; Россия и СССР
в войнах XX века: Статистическое исследование. — Москва, 2001.
(Епіграф)
«Те, що дехто
намагається зобразити як «російську славу», було перш за все українською
війною. Жодна Європейська країна не постраждала більше від глибоких ран,
нанесених своїм містам, своїй промисловості, сільському господарству,
людській силі, як Україна!»
Едгар Сноу (американський журналіст)
Хід роботи
1.
Оголошення теми ток-шоу.
Постановка проблеми.
2.
Вступ.
3.
Виступ експертів
(істотний бліцтурнір "Україна під час Другої світової війни”.
4.
Виступ запрошених
ветеранів.
5.
Дослідницька робота
(виступ учнів. Учні за допомогою різних статистичних фактів досліджують
масштаби втрати і руйнувань у роки Другої світової війни.
6.
Узагальнення й
систематизація результатів ток-шоу. Домашнє завдання.
Ведуча: Добрий день: Відаємо
вас, на ток-шоу до №-ї річниця Дня Перемоги, темою якого є "Ціна Перемоги
баланс втрат і здобутків України в роки другої світової війни (1939-1945 рр.).
На нашому ток-шоу запрошені – учасники бойових дій –
свідки цих подій: Мочернюк Микола Якович, Ячній Василь Михайлович. Присутні
експерти – це наші історики Леся, Михайлівна Христа, Валерій Анатолійович
Паска, Максим’юк Василь Дмитрович.
Учні 11 класу, вони є журналістами завданнями яких є
написати репортаж з висвітленням даного питання.
Я ведуча Оксана Михайлівна.
З розбудовою нового демократичного суспільства в Україні
зростає актуальність осмислення її минулого, того важливого й неоднозначного
шляху, який пройшла вона протягом своєї історії.
Важливою частиною цього шляху є Друга Світова війна, як
один з найскладніших, найтрагічніших і водночас найпротяжніших періодів історії
України. Для деяких наших співвітчизників вона розпочалася 1 вересня 1939 р.,
адже західноукраїнські землі до 1939 р. були у складі Польщі і західні українці
змушені були служити у Війську Польському. Для інших вона розпочалася 17
вересня 1939 р., коли Червона Армія, в складі якої також були наші земляки,
здійснювала визвольний похід до Західної України та Західної Білорусії. Але для
більшості наших співгромадян вона розпочалася 22 червня 1941 р., коли
фашистська Німеччина напала на Радянський Союз, Вона не припинялася на
території України 1225 днів і ночей, була ареною кровопролитних боїв.
Але й з її закінченням багато інших земляків продовжувало
вести боротьбу – на Далекосхідному фронті – проти Японії, і складі Червоної
Армії, та в західноукраїнських лісах в лавах Української Повстанської Армії –
проти Радянського Союзу.
За шість років Другої Світової війни Україна та її народ
зробили вагомий внесок у перемогу над ворогом.
Тому на сьогоднішньому ток-шоу ми повинні дослідити за
допомогою різних статистичних даних, що склалися у сучасній історичній
літературі баланс втрат здобутків
України у роки Другої Світової війни. Але перш ніж перейти до даної проблеми,
нам необхідно пригадати події, що відбувалися на території України протягом
1939-1945 рр. за допомогою таких питань.
1.
Яку долю було визначено
Україні радянсько-німецькими договорами 1939 р.
2.
Які плани щодо України виношував Гітлер та його оточення?
3.
Роль солдата у Другій Світовій війні?
4. Що ви знаєте про радянський партизанський рух в Україні? У чому вбачаєте
суперечливість і трагедію діяльності
ОУН-УПА?
Повертаємося до першого запитання . Яку долю було
визначено Україні радянсько-німецькими договорами 1939 р.
Документ: Відповідь-експерта:
2.
Які плани щодо України виношував Гітлер та його оточення?
Документ: Відповідь експерта:
3.
Роль солдата у Другій Світовій війні?
Документ: Відповідь експерта:
Ведуча: Шановний Микола
Якович, пройшло вже 60-ть років і ваші спогади затерлися про цю жахливу
сторінку в вашому життя, але нам цікаво дізнатися від вас, які спогади залишила війна у вашій
пам’яті?
4. Що ви знаєте про радянський партизанський рух в Україні? У чому вбачаєте
суперечливість і трагедію діяльності
ОУН-УПА?
Документ: Відповідь експерта:
Ведуча: Зараз своїми
спогадами про діяльність УПА поділиться свідок цих подій. Ячній Василь
Михайлович.
Ведуча: Отже бачимо, що в ході Другої Світової війни, Україна була одним з
центральних плацдармів бойових дій. І внесок українського народу в перемогу над
ворогом, небувалі жертви й мучеництво справедливо дістала міжнародне визнання:
Україна стала в 1945 р. членом, засновок ООН. Але нас цікавить ціна цієї
Перемоги, за яку Україна розраховувалась людськими жертвами, руйнуваннями
іншими бідами, що були спричинені цією війною.
Тому на основі виступів учнів, які зараз прозвучать,
визначте найбільш точні дані стосовно масштабів втрат і руйнувань, а також
здобутків України в ході Другої Світової війни.
Виступ учнів. 1-уч. – здобутки, 2-уч. - втрати.; 3-уч. –
людські втрати.
Узагальнення й систематизація результатів ток-шоу.
Ведуча: Зараз нам треба
узагальнити, систематизувати результати нашого ток-шоу. На підставі
підрахунків, які лягли в основу наших виступів, безповоротні втрати України
становлять від 7 до 17 млн. чол., з них від 2,5-5 млн.чол. – військові. Точні
цифри наших військових втрат ми не будемо знати ніколи. Бо за словами
фронтовика і письменника Астат’ва: "Ми просто не вміли воювати. Ми й закінчили
війну, не вміючи воювати. Ми залили своєю кров’ю, завалили ворогів своїми
трупами”. Свідченням цих слів є щорічні страшні знахідки сотень і тисяч
останків наших не похованих воїнів, яких ніколи не порахує жодна книга пам’яті.
І ми завжди повинні пам’ятати про цю дорогу неоплатну ціну Перемоги і про
безсмертний подвиг наших солдат.
Великий внесок українського народу в Перемогу над ворогом
небувалі жертви і мучеництво справедливо дістали міжнародне визнання. У 1945 р.
Україна стала членом – засновником ООН. Возз’єднання усіх українських земель,
як і вступ України до ООН стали важливим кроком на шляху втілення споконвічної
мрії українського народу про відродження своєї незалежної соборної держави!
Шановні учні! Ви мали творче завдання якщо ви не встигли
зробити на сьогоднішньому ток-шоу це залишиться як домашнє завдання, написати
репортаж "Ціна перемоги, для нашого народу!”.
Дякуємо всім за увагу:
До зустрічі! |