Кагляк Валентина
Петрівна,
голова ШМК суспільно-гуманітарного циклу,
вчитель української мови та літератури
вищої категорії,
Криворізької загальноосвітньої школи №89
Використання
здоров’язберігаючих технологій на уроках української мови
Хто
відчуває проблему здоров’я на собі,
той починає шукати вихід. То ж ми почали з себе, вступивши в 2008 році в експеримент як школа культури
здоров’я.
У рамках обласного експерименту ШМК вчителів суспільно-гуманітарного циклу
поставила перед собою мету: cтворити і забезпечити на уроках української мови умови, що
сприяють збереженню і зміцненню фізичного і психічного здоров’я учнів, здійснювати
перехід від іформаційно-пояснювального підходу до діяльнісного з використанням
здоров’язберігаючих та інтерактивних технологій; формувати ключові компетенції,
урізноманітнюючи прийоми, форми, методи навчання; використовувати групову, індивідуальну
роботу, педагогічні програмні засоби, виховувати особистість, здатну вести
здоровий спосіб життя, жити в гармонії зі світом і з собою.
Реалізація
поставленої мети можлива за умов розв’язання наступних завдань:
- проводити
систематичну роботу з питання самоосвіти;
- здійснювати діагностику психологічних,фізичних, вікових
особливостей учнів;
- апробувати в процесі вивчення здоров’язберігаючих
технологій прийоми, форми,методи,що сприяють здоров’язбереженню;
- широко застосовувати внутрішньо
предметні та міжпредметні зв’язки;
- створювати атмосферу співтворчості «учитель-учень»;
- формувати духовний світ учнів,цілісні світоглядні
уявлення,загальнолюдські ціннісні орієнтири;
Працюючи
в експерименті,прийшли до висновку: лише новий учитель здатен вибудувати новий
урок. Тож сьогодні радо ділимося з вами секретами успішного уроку здоров’я.
Наші секрети успіху:
1. Подаруйте посмішку собі й іншим. З неї почніть урок. Адже початок уроку –
наполовину виконана справа.
2. Помічаєте перші ознаки втоми - змініть види діяльності
або проведіть фізкультхвилинку.
3. Використовуйте диференціацію та індивідуалізацію, надавайте кожному учневі
право вибрати завдання, відповідно до рівня його знань. Використовуйте
картки-підказки, картки-алгоритми, створюйте
т’юторські пари, де кожен допомагає один одному.
4. Пам’ятайте: учень не спостерігач і не
слухач на уроці, а активний співтворець. Тому добирайте активні форми роботи.
5. Відійдіть від наставництва та авторитаризму, станьте
партнером, добрим помічником. Ваше завдання - не навчити певній темі, а навчити
вчитися.
6. Відійдіть від типових фраз: «Ти повинен добре вчитися»,
«Ти повинен думати»… Вибудовувати звертання до учнів необхідно у модальності
можливого: «Ти можеш», «Ти маєш право», «Тобі цікаво».
7. Зверніть увагу: особливої стресової ситуації зазнають
учні під час оцінювання. Будьте об’єктивними, уникайте критики учня в
колективі, використовуйте вербальну оцінку, як засіб заохочення. В цьому
допоможуть прийоми «Загальна радість», «Лінія обрію».
8. В структурі уроку обов’язково повинні бути такі елементи, як:
Ø привітання;
Ø з’ясування самопочуття;
Ø релаксація;
Ø оздоровчі вправи;
Ø рефлексія;
Ø прощання.,
Розв’язати
поставлені завдання щодо здоров’язбереження на уроках української мови
допомагає реалізація соціокультурної змістової лінії чинної програми, що
здійснюється через підбір лексичного матеріалу до уроку, добір текстів для
аудіювання та читання мовчки.
Для
лінгвістичного аналізу, в якості контрольних робіт, самостійних робіт
підбираються тексти, що пропагують спорт, його види, туризм, здоровий спосіб
життя. Відповідно до них підбираються мовні завдання (випишіть, здійсніть
розбір, співставте, дослідіть).
Під
час проведення словникових диктантів діти укладають «медичний словничок», з’ясовують значення незрозумілих слів.
Незмінним
матеріалом є прилів’я, приказки, фразеологізми про здоров’я і цінність життя,
на основі яких можна проводити різні мовні операції: накреслити схему речення,
пояснити розділові знаки чи правопис окремих слів, розвивати усне мовлення, з’ясовуючи,
чому вчать дані народні вислови, і яке їх виховне значення.
Ефективним
є складання діалогів (з наголошуванням того, що правильне спілкування
забезпечує людині добрий настрій) на різні теми, пов’язані з життєвими ситуаціями на тему здоров’я.
У
вирішенні завдання здоров’язбереження виправдовує себе написання творів-роздумів,
творів-есе, віршів, листів сучасникам….
Не
менш важливими є валеологічні блоки на уроці. Це цікава інформація, пов’язана зі здоров’ям чи оздоровленням, що може знадобитися в житті.
Сонце, що ввійшло в силу, обережно і ласкаво
гріє кущі шипшини.
Валеологічний блок про шипшину. У
15-16 столітті цінувалася дорожче за золото, її міняли на хутро. Вітаміну С
міститься в 40 разів більше, ніж в
лимоні, в 2 рази більше, ніж в чорній смородині. Вживають для підвищення
розумової працездатності, попередження настання втоми.
Мета
використання таких форм роботи на уроці-збагачення словникового запасу,
закріплення орфографічних і пунктуаційних навичок на матеріалі, який допомагає
грамотно піклуватися про своє здоров’я, попереджати шкідливі звички, буде сприяти
формуванню в учнів здорового способу життя.
Згадані
форми роботи підвищують інтерес до навчання, допомагають вчителеві встановити
відносини довіри з учнями, максимально використати індивідуальні особливості й
здібності учнів для підвищення результативності їх навчання.
Практика
роботи доводить, що використання здоров’язберігаючих технологій, в яких
поєднуються розумова діяльність з фізичною активністю, дає можливість не тільки
зберігати та зміцнювати здоров’я учнів, але й дозволяє активізувати їх пізнавальний
інтерес, підвищує мотивацію навчання, зберігає необхідний рівень формування
якості знань, стимулює учнів до участі в конкурсах, святах, олімпіадах.
Працюючи
над проблемою третій рік, вчителі ШМК суспільно-гуманітарного
циклу мають певні результати:
·
укладання дидактичного
матеріалу, відповідно до використання здоров’язберігаючих технологій;
·
розробка циклу уроків
здоров’язберігаючого спрямування;
·
участь вчителів ШМК у
виставці педагогічної творчості «Педагогічна спадщина Придніпров’я» 2008р. (Грамота Головного Управління освіти і науки
Дніпропетровської облдержадміністрації за кращі напрацювання з предметів
гуманітарного циклу, представлені на ІV обласному ярмарку «Педагогічні здобутки
освітян Дніпропетровщини – 2008»);
·
проведення відкритих уроків
для вчителів і батьків;
·
виступи на шкільних
семінарах з даної проблеми;
·
упорядкування матеріалів
для проведення фізкультхвилинок, пальчикової і зорової гімнастики,
сміхотерапія, кольоротерапії;
·
публікація матеріалів у
виданнях «Основи», «Класному керівнику для роботи», «Вивчаймо українську мову і
літературу»:
Хомуха О.А. Елементи валеологічної освіти на уроках мови
у 5-8 класах. Науково-методичний журнал «Вивчаємо українську мову та
літературу», №12 (88), квітень, 2006.
Хомуха О.А. Ігрові форми навчання як засіб розвитку
творчої особистості. Науково-методичний журнал «Вивчаємо українську мову та
літературу», 31 (179), листопад, 2008.
Хомуха О.А. Твір з української мови та літератури.
Рекомендації та матеріали до творчих робіт учнів. (Початок). Науково-методичний
журнал «Вивчаємо українську мову та літературу», №10 (194), квітень, 2009.
Хомуха О.А. Твір з української мови та літератури.
Рекомендації та матеріали до творчих робіт учнів. (Продовження). Науково-методичний
журнал «Вивчаємо українську мову та літературу», №13 (197), травень, 2009.
·
участь у Всеукраїнському
конкурсі «Здорова планета-здоровий ти» та зайняті призові місця: вчитель
української мови та літератури Хомуха О.А. – ІІ місце, вчитель англійської мови
Бажкова Н.Ю. – ІІІ місце);
Учителеві, що
використовує здоров’язберігаючі технології, стає працювати легше й цікавіше,
відкривається простір для педагогічної творчості.
Йдучи
на урок, учитель-предметник керується словами : «Даючи знання, не забирай
здоров’я!»