НАДЗВИЧАЙНІ СИТУАЦІЇ
Тема: Загальні положення
Навчально-виховна мета: ознайомити учнів з класифікацією та причинами виникнення надзвичайних
ситуацій.
Навчальні питання:
Поняття про надзвичайну ситуацію.
Класифікація надзвичайних
ситуацій.
Місце проведення: кабінет з предмета «Захист Вітчизни». Час: 45 хв.
Навчальні посібники: підручник «Захист Вітчизни», Закон України «Про захист населення і
території від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру» від 8.06.2000 року.
Матеріальне забезпечення: наочні посібники «Куточок цивільної оборони», «Цивільна оборона».
■ ВСТУПНА
ЧАСТИНА: 10-12 хв.
Шикування учнів, рапорт командира
взводу, привітання, перевірка юнаків та їх зовнішнього вигляду.
Оголошення теми, мети та порядку
проведення уроку. Стройове тренування: повороти під час руху.
■ ОСНОВНА
ЧАСТИНА: 28-30 хв.
Основні терміни
ЦО:
надзвичайна ситуація техногенного та природного характеру — порушення нормальних умов життя і діяльності людей
на окремій території чи об'єкті або на водному об'єкті, спричинене аварією,
катастрофою, стихійним лихом або іншою небезпечною подією, в тому числі
епідемією, епізоотією, епіфітотією, пожежею, що призвело (може призвести) до неможливості
проживання населення на території чи об'єкті, ведення там господарської
діяльності, загибелі людей та/або значних матеріальних втрат;
зона надзвичайної ситуації — окрема територія, де склалася надзвичайна
ситуація техногенного та природного характеру;
аварія — небезпечна подія техногенного характеру, що спричинила загибель людей
або створює на об'єкті чи окремій території загрозу життю та здоров'ю людей та
призводить до руйнування будівель, споруд, обладнання і транспортних засобів,
порушення виробничого або транспортного процесу чи завдає шкоди довкіллю;
катастрофа — велика за масштабами аварія чи інша подія, що призводить до тяжких
наслідків;
об'єкт підвищеної небезпеки — об'єкт, який згідно з законом вважається таким,
на якому є реальна загроза виникнення аварії та/або надзвичайної ситуації
техногенного та природного характеру.
Класифікація та причини виникнення надзвичайних ситуацій
мирного та воєнного часу
Класифікація надзвичайних
ситуацій техногенного та природного характеру — система, згідно з якою надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру поділяються
на класи і підкласи залежно від їх характеру.
Класифікаційна ознака
надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру — технічна або інша характеристика аварії або катастрофи, що дає змогу віднести її до надзвичайної ситуації техногенного і природного характеру.
Надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру класифікуються: за характером походження, ступенем поширення, Виміром
людських втрат та матеріальних збитків.
Залежно від характеру походження подій, що можуть зумовити виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та
приводного характеру на території України, визначаються такі види надзвичайних ситуацій: техногенного характеру та природного характеру.
Залежно від обсягів заподіяних надзвичайною ситуацією техногенного та природного характеру наслідків, обсягів технічних і матеріальних ресурсів, необхідних для ліквідації її наслідків, визначаються такі рівні надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру:
·
державний,
· регіональний;
· місцевий;
· об'єктовий.
Небезпечними наслідками великих
аварій техногенного та природного характеру є пожежі та вибухи. Вибухають під
вели-тиском котли, балони, трубопроводи на промислових підприємствах, вугільний
пил і газ у шахтах, пара лакофарбових
речовин на меблевих і деревообробних підприємствах. На
об'єктах Нафтової, хімічної та газової промисловості
аварію спричиняють ,загазованість атмосфери, розливання нафтопродуктів,
агресивних рідин і сильнодіючих отруйних речовин (СДОР). Найнебезпечніші аварії
можуть виникнути на підприємствах, які виробляють, використовують або зберігають сильно діючі отруйні,
вибухо- і вогненебезпечні речовини та матеріали. Це підприємства хімічної, Нафтопереробної, нафтохімічної та інших споріднених
галузей промисловості; підприємства, що мають холодильні установки в яких
використовується аміак; це також залізничні станції, На яких є колії
відстою рухомого складу зі СДОР; це склади і база із запасами отрутохімікатів.
Здебільшого аварії виникають через:
· порушення, технології виробництва, правил експлуатації обладнання, машин і
механізмів;
· низьку трудову і технологічну дисципліну;
· недотримання заходів безпеки;
· незадовільне впровадження прогресивних систем пожежогасіння: відсутність
належного нагляду за станом обладнання, а також через стихійні лиха.
■ ЗАКЛЮЧНА
ЧАСТИНА: 5 хв.
Підбиття підсумків уроку, якості
освоєння матеріалу; підсумків виконання стройових вправ учнями, їх участі в
бесіді (відповіді).
■ ДОМАШНЄ
ЗАВДАННЯ: вивчити конспект, підручник с.
232-233.