Тема: Хімічна зброя
Навчально-виховна мета: ознайомити учнів з хімічною зброєю.
Навчальні питання:
Призначення, характеристика
хімічної зброї.
Бойові отруйні речовини, їх вплив
на організм людини.
Осередок хімічного ураження.
Місце проведення: кабінет з предмета «Захист Вітчизни». Час: 45 хв.
Навчальні посібники: підручник «Захист Вітчизни». Матеріальне забезпечення: наочні посібники «Цивільна оборона».
■ ВСТУПНА
ЧАСТИНА: 10-12 хв.
Шикування учнів, рапорт командира
взводу, привітання, перевірка юнаків та їх зовнішнього вигляду.
Оголошення теми, мети та порядку
проведення уроку. Стройове тренування: повороти на місці та під час руху.
■ ОСНОВНА
ЧАСТИНА: 28-30 хв.
Хімічна зброя — це зброя масового ураження, дія якої ґрунтується на токсичних властивостях
деяких хімічних речовин. Хімічна зброя складається з трьох основних
компонентів: отруйних речовин, хімічних боєприпасів і засобів їх
транспортування до цілі.
Отруйні речовини (ОР) — хімічні сполуки, здатні уражати людей і тварин на великих площах, заражати
місцевість, водойми. Існує така класифікація ОР за характером
токсичної дії:
1.
Нервово-паралітичної дії: зарин, зоман, Ві-Екс.
2.
Шкірнонаривні: іприт.
3.
Загальної отруйної дії: синильна кислота, хлорціан.
4.
Задушливі: фосген.
5.
Психохімічні: Бі-Зет (тимчасової дії).
6.
Подразнювальні: хлорацетофенон, адамсит, Сі-Ар,
Сі-Екс (тимчасової дії).
Залежно від тривалості:
1.
Стійкі ОР: Бі-Екс, зоман, іприт.
2.
Нестійкі: синильна кислота, хлорціан, фосген.
Залежно від швидкості дії на
організм:
1.
Швидкодіючі: зарин, зоман, синильна кислота,
хлорціан, Сі-Екс, Сі-Ар.
2.
Повільнодіючі: Ві-Екс, іприт, фосген, Бі-Зет.
Застосовуються отруйні речовини в
краплиннорідкому стані, вигляді газу (пари) й аерозолю (туману, диму).
Нервово-паралітичні ОР викликають головний біль, нудоту,міоз, судоми, втрату свідомості.
Шкірнонаривні ОР уражають шкірний покрив, органи дихання, очі. При попаданні крапель на
шкіру з'являються почервоніння, потім пухирці, а потім — виразки.
При вдиханні загальноотруйних речовин відчувається: запах кого
мигдалю, металевий присмак, оніміння кінчика язика, тривожність, жар у роті.
Задушливі ОР спричиняють: кашель, стиснення в грудях, запаморочення, болі в серці,
нудоту. Після являються задуха, кисневе голодування, серцева слабкість.
Психохімічні ОР викликають сухість у роті, прилив крові до шкіри, прискорене серцебиття,
погіршення зору, психічний розлад рушення свідомості, мислення, слухові
галюцинації, марення).
Подразнювальні ОР викликають жар, біль у роті, горлі та
сильне сльозовиділення, кашель,
утруднення дихання.
Осередком хімічного ураження називається територія, що гнала безпосереднього
впливу ОР. При цьому утворюється заражена хмара; її називають первинною.
Вторинна хмара складався з парів ОР і СДОР.
■ ЗАКЛЮЧНА
ЧАСТИНА: 5 хв.
Наголошення на темі, цілях уроку,
якості їх освоєння; підбиття підсумків виконання стройових прийомів учнями, їх
участі в бесіді (відповіді).
■ ДОМАШНЄ
ЗАВДАННЯ: вивчити підручник, с. 241-245.