Тема: Біологічна зброя
Навчально-виховна мета: ознайомити учнів з поняттям «біологічна зброя», наслідками її
застосування.
Навчальні питання:
Біологічні засоби та їх вплив на організм людини.
Обсервація та карантин.
Місце проведення: кабінет з предмета «Захист Вітчизни». Час: 45 хв.
Навчальні посібники: підручник «Захист Вітчизни». Матеріальне забезпечення: наочні посібники «Цивільна оборона».
■ ВСТУПНА
ЧАСТИНА: 10-12 хв.
Шикування учнів, рапорт командира вчителеві,
привітання, перевірка юнаків та їх зовнішнього вигляду. Оголошення теми, мети
та порядку проведення уроку.
Стройове тренування: повороти під час руху.
■ ОСНОВНА
ЧАСТИНА: 28-30 хв.
Біологічна зброя та її
класифікація, засоби застосування
Бактеріологічною (біологічною) зброєю називають спеціальні боєприпаси та бойові прилади із засобами доставки,
споряджені біологічними засобами. Вона призначена для масового знищення живої
сили, сільськогосподарських тварин і посівів, а також псування деяких видів
військових матеріалів і спорядження. Основу біологічної зброї становлять
біологічні засоби — хвороботворні мікроорганізми (бактерії, віруси, рикетсії,
грибки) і вироблювані деякими бактеріями отрути (токсини).
Як біологічні боєприпаси можуть використовуватись
авіаційні бомби, касети, контейнери, розпилювальні прилади, боєприпаси
реактивної артилерії, бойові частини ракет, портативні прилади (генератори
аерозолів, розпилювальні пенали і т. п.) для диверсійного використання
біологічних засобів. Розрізняють такі види біологічних
засобів:
·
з класу бактерій — збудники чуми, сибірської
виразки, сапу, туляремії, холери, меліоідозу та ін.;
·
з класу вірусів — збудники жовтої пропасниці,
натуральної віспи, різних видів енцефалітів, пропасниці Денге та ін.;
·
з класу рикетсій — збудники висипного тифу, плямистої
пропасниці Скелястих гір, пропасниці цицига-муші та ін.;
·
з класу грибків — збудники бластомікозу,
кокцидіоідомікозу, гістоплазмозу та ін.
Для ураження сільськогосподарських тварин можуть
використовуватися збудники таких захворювань, як чума великої рогатої худоби і
свиней, а також збудники деяких захворювань, небезпечних для людини, наприклад,
сибірська виразка, сап, меліоідоз.
Для ураження сільськогосподарських рослин можливе
використання збудників іржі злаків, картопляної гнилі, грибкового захворювання
рису й інших рослин, а також комах-шкідників
колорадський жук, саранча, гессенська муха).
Застосування бактеріологічної зброї призводить до
масових інфекційних захворювань, небезпечних для людини.
Таблиця 1
Інфекційні захворювання
Хвороби
|
Шляхи передачі інфекції
|
Прихований
період, діб
|
Тривалість
утрати працездатності, діб
|
Чума
|
Повітряно-краплинний контакт з легеневими
хворими; через укуси бліх, від хворих гризунів
|
3
|
7-14
|
Сибірська
виразка
|
Контакт із хворими тваринами, їх шерстю, шкурами;
вживання зараженого м'яса, вдихання інфікованого пилу
|
2-3
|
7-14
|
Туляремія
|
Вдихання пилу, інфікованого збудниками; контакт
із хворими гризунами; вживання інфікованої води
|
3-6
|
40-60
|
Холера
|
Уживання зараженої води та їжі
|
4-6
|
5-30
|
Жовта лихоманка
|
Через укуси комарів, від хворих тварин і людей
|
4-6
|
10-14
|
Натуральна Віспа
|
Повітряно-крапельний контакт; через інфіковані
предмети
|
12
|
12-24
|
Плямиста лихоманка Скелястих Гір
|
Через укуси кліщів-переносників (від хворих
гризунів)
|
4-8
|
90-180
|
Ботулізм
|
Уживання їжі, що містить токсини
|
0,5-1,5
|
40-80
|
У зоні бактеріологічного (біологічного) зараження
запроваджують спеціальний режим — карантин або обсервацію.
Карантин — суворий режим ізоляції певної групи населення з
метою запобігання розповсюдженню інфекційних захворювань. У зоні карантину не
дозволяється виходити зі своїх житлових приміщень. Продукти харчування та
предмети першої необхідності доставляються додому. Вихід (виїзд) населення з
районів карантину забороняється.
Обсервація — медичне спостереження за певною групою населення.
У зоні обсервації медична служба цивільної оборони виявляє захворювання,
проводить профілактичні заходи, робить спеціальні щеплення. Обмежується
спілкування між людьми.
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА: 5 хв.
Підбиття підсумків уроку, якості освоєння матеріалу;
підсумків виконання стройових вправ учнями, їх участь у бесіді (відповіді).
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: вивчити конспект, підручник «Захист Вітчизни», с. 245-246, 383.