Завантажити Тема: Спостереження і контроль
Навчально-виховна мета: ознайомити учнів із завданням спостереження
та контролю; призначення поста радіаційного та хімічного спостереження.
Навчальні питання:
1. Завдання спостереження та
контролю.
2. Пост радіаційного та хімічного
спостереження.
Місце проведення: кабінет з предмета «Захист
Вітчизни».
Час: 45 хв.
Навчальні посібники: підручник «Захист Вітчизни» (2006
р.)
Матеріальне забезпечення: протигази — 3 од.; ЛІ (ЗЗк) — З од.; ВПХР; ДП-5В;
АІ-2; ІПП-8; наочні посібники «Цивільна
оборона».
■ ВСТУПНА
ЧАСТИНА: 10-12 хв.
Шикування учнів, рапорт командира взводу
(відділення) вчителеві, привітання, перевірка юнаків та їх зовнішнього вигляду. Оголошення теми, мети та
порядку проведення уроку. Стройове тренування: повороти на місці, привітання
під час руху.
ОСНОВНА ЧАСТИНА: 28-30 хв.
З метою своєчасного захисту населення і територій
від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, запобігання та
реагування на них відповідними центральними та місцевими органами виконавчої
влади здійснюються:
створення та підтримання в постійній готовності
загальнодержавної та територіальних систем спостереження і контролю з включенням
до них існуючих сил і засобів; організація збирання, опрацювання та передавання
інформації про стан довкілля, забруднення харчових продуктів, продовольчої
сировини, фуражу, води радіоактивними, хімічними речовинами, мікроорганізмами й
іншими біологічними агентами.
Пост радіаційного та хімічного спостереження
Для спостереження за радіаційним
і хімічним станом на кожно-об'єкті народного господарства створюються пости
радіаційного хімічного спостереження (РХС). Вони є основними джерелами інформації
про обстановку для начальників цивільної оборони, об'єктів і начальників
штабів. Завдання поста РХС ставить начальник штабу об'єкта народного
господарства, а начальник поста організовує його виконання: доводить завдання
до відома підлеглих, визначає порядок обладнання поста, перевіряє справність
приладів, організовує зв'язок із пунктом управління об'єкта, встановлює порядок
спостереження та керує діями спостерігачів. Пост РХС призначений для:
визначення орієнтовних параметрів ядерного вибуху
найпростішими засобами та способами спостереження за напрямком руху
радіоактивної хмарини, рівня радіації, типу (груп) використаних противником ОР
і СДОР у районі розташування поста;
своєчасне виявлення
радіоактивного, хімічного та бактеріологічного зараження об'єкта чи місць
розташування робітників і службовців, подача сигналів оповіщення; визначення
напрямку розповсюдження хмари отруйних або сильнодіючих отруйних речовин;
• розвідка
зони, зараженої радіоактивними, отруйними або СДОР у районі поста, уточнення концентрації
ОР і СДОр, метеорологічні спостереження.
Пост РХС, як правило, складається
з трьох осіб: начальник поста і два спостерігачі (розвідник-дозиметрист і
розвідник-хімік).
Обладнання посту радіаційного та
хімічного спостереження
На посту мають бути: фільтрувальні протигази,
засоби медичного захисту (ІПП-8, АІ-2), засоби захисту шкіри, прилади
радіаційної та хімічної розвідки і дозиметричного контролю опромінення, а
також журнал спостережень, компас, годинник, схема орієнтирів, таблиця сигналів
оповіщення, бінокль, засоби подачі сигналів і зв'язку.
Для захисту особового складу
поста обладнується найпростіше укриття — перекрита щілина або спеціальна
захисна споруда із залізобетонних елементів.
Обов'язки особового складу посту радіаційного та
хімічного спостереження
Постійне спостереження веде черговий спостерігач.
Решта особового складу перебуває в укритті в готовності до виконання завдання.
Начальник поста зобов'язаний:
• вивчити район спостереження,
уточнити порядок підтримання зв'язку та доповідей про результати спостережень
та їх черговість;
• скласти схему орієнтирів і
поставити завдання спостерігачам;
• перевірити справність засобів
зв'язку і доповісти про початок спостереження;
• робити записи в журналі про
результати спостережень.
Черговий спостерігач повинен:
•
вести безперервне спостереження у визначеному
районі (секторі);
• проводити метеорологічні
спостереження;
• періодично включати прилади і
стежити за їх показаннями.
■ ЗАКЛЮЧНА
ЧАСТИНА: 3-5 хв.
к Наголошення на темі, цілях уроку, якості їх освоєння;
підбиття підсумків виконання стройових вправ учнями, їх участі в бесіді
(відповіді).
■ ДОМАШНЄ
ЗАВДАННЯ: вивчити конспект, підручник, с. 287-288.
|