Здоровою може вважатися людина,
яка відзначається гармонійним
фізичним і розумовим розвитком
і
добре адаптована до оточуючого її фізичного
та соціального середовища.
(Г.Сигерист)
Приймаючи дитину до школи, «потрібно враховувати, що
маємо справу з дитячим Норма природної потреби в русі у дітей становить
приблизно 1,5 – 2 години на добу. Проте за
час навчання у школі рухова активність дитини зменшується.
Руховий режим з відносно довільного змінюється на обумовлений строгими
правилами поведінки.
Більшу частину доби дитина перебуває у статичному положенні, тобто сидить: у школі під час
уроків; удома, коли виконує домашні завдання, читає, переглядає телепередачі
або грається у комп’ютерні ігри. При цьому дитина несе велике фізичне
навантаження. Статичне навантаження вступає у протиріччя з фізичним розвитком
дитини. Як наслідок – розвиток перевтоми. У дитини знижується працездатність,
проявляються негативні емоції, погіршується самопочуття. Дитина скаржиться на
головний біль. Дехто з дітей починає порушувати правила поведінки на уроці.
Тому при виявленні в дітей перших ознак перевтоми
необхідно робити перерви, під час яких діти б могли виконувати нескладні фізичні вправи.
Такі перерви під час уроку (фізкультхвилинки) сприяють
поліпшенню функціонування мозку, відновлюють тонус м’язів, які підтримують
правильну поставу, знімають напругу з органів зору і слуху, з утомлених від
письма пальців.
Фізкультхвилинка має стати обов’язковим елементом кожного
уроку в початковій школі (крім тих уроків, на яких сам процес навчання
передбачає достатню рухливість, наприклад, уроків музики, трудового навчання,
ритміки, фізичного виховання).
Фізкультхвилинка включає 3-4 вправи, добре знайомі дітям
і легкі для виконання. Кожна вправа виконується 3-4 рази в середньому темпі. Тривалість
фізхвилинки 2-3 хвилини.
Вправи мають добиратися таким чином, щоб протягом дня
цілеспрямовано навантажувалися і розслаблялися різні групи м’язів дітей:
плечового пояса, спини, тазостегнових суглобів. Необхідно включати в комплекс
вправи для відпочинку очей, дихальні вправи, вправи на координацію рухів.
Щоб процес виконання фізичних вправ був цікавим для
дітей, необхідно час від часу змінювати вправи (кожні 2-3 тижні), виконувати їх
під музику, включати танцювальні рухи.
Дітям подобаються фізкультхвилинки, які супроводжуються
віршованими текстами. Щоб у дітей не збивався ритм дихання, їхні рухи були
точними і сильними, при проведенні таких фізкультхвилинок учитель промовляє
текст, а діти виконують вправи.
Чим більшим є статичне навантаження, тим частіше й
активніше потрібно робити фізичні вправи. В першому класі необхідно проводити
по дві фізкультхвилинки - на 10-ій і 20-ій хвилині кожного уроку. Але якщо діти
швидко стомлюються, можна провести і три
фізкультхвилинки протягом уроку (особливо в першому півріччі ).
Не потрібно забувати про відпочинок і під час виконання
дітьми домашніх завдань. У групі
подовженого дня фізкультхвилинки організовує вихователь, а вдома – батьки чи
дитина самостійно.
Пропонуємо вашій увазі фізкультхвилинки, які можна провести
під час занять у початковій школі, зокрема на уроках читання.
Зміст
1. Орієнтовні вправи для розвитку дихання
2. Комплекс вправ гімнастики для очей
3. Вправи для профілактики короткозорості
4. Фізкультхвилинки з віршованими текстами
5. Орієнтовні вправи для фізкультхвилинок
6. Рекомендована література
Орієнтовні вправи для розвитку дихання
1. Руки вгору, вниз, промовляти звуки „Ш”, „Ж”,
видихаючи повітря.
За рекомендацією Є.В.Давиденка:
1.
В. п. – стати рівно, руки вниз.
1-2 – руки в сторони – вдихнути, 3-4 –
різко обняти себе руками за плечі – видихнути. Повторити 3-4 рази.
2.
В. п. – стати рівно, руки вниз.
1-2
– руки в сторони – вдихнути, 3-4 – присісти, обняти руками коліна – видихнути.
Повторити 3-4 рази.
3. Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути
носом. Повторити 4-5 разів.
4. Дихання через одну ніздрю: вдихнути носом –
одна ніздря притиснута пальцем, видихнути ротом. Повторити 3-4 рази.
Комплекс вправ гімнастики для очей
1.
Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до
5. Повторити 4 -5 разів.
2.
Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь.
Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
3.
У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж
само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 –
6. Повторити 1 – 2 рази.
4.
Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на
рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 –
5 разів.
Вправи для профілактики короткозорості
1. В. п. – ноги на ширині плечей, руки в
боки.
Кругові
рухи руками вперед і назад. Весь час стежити за кінчиком великого пальця.
Повторити 3-4 рази.
2. В. п. – сісти на стілець.
Замружити
і відкрити очі. Повторити 3-4 рази. Виконувати в середньому темпі.
Фізкультхвилинки з віршованими текстами
1. Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
2.
Хто ж там, хто вже так втомився,
І наліво нахилився?
Треба дружно всім нам встати
(вийти із-за парт)
Фізкультпаузу почати.
Сонце спить, небо спить
(очі закриті долонями)
Навіть вітер не шумить. (присісти)
Рано-вранці сонце встало (відкрити очі, встати,
підняти голови,
Всіх промінням привітало.
піднятися на носки, руки підвести
угору, розвести в сторони, підвести
угору, помахати руками)
Хмарка сонечко закрила
Слізки срібні зронила. ( закрити обличчя руками)
Ми ті слізки пошукаємо,
У травичці позбираємо. (присідання)
3.
Всі піднесли руки – раз! Раз! – і вгору, два! – і
вниз
На носках стоїть весь клас. На сусіда не дивись.
Два – присіли, руки вниз, Будемо дружно ми вставати,
На сусіда подивись. Щоб ногам роботу
дати.
3.
Раз! Два! Час вставати:
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П’ять! Шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
Завітав у вільний час.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутись нам до справ.
4. Ми берізки і кленці.
В нас маленькі стовбурці.(Встати)
Ми в стрункі стаєм рядки.
Виправляєм гілочки. (Руки поставили перед
собою)
Ледь зіп’ялись з корінців,
Дістаємо промінців.(Руки підняти вгору)
Ми стискаєм їх вогонь
В зелені своїх долонь. (Стискають кулачки)
Хилять свіжі вітерці
Вліво-вправо стовбурці. (Нахили тулуба)
Ще й верхівки кожен ряд
Нахиля вперед-назад. (Вправи для шиї)
5. Виростем великими (діти стають на пальці
ніг, руки вгору).
Яблук нарвемо ( імітують зривання яблук
обома руками).
В кошики великі (розводять руки в сторони).
Ми їх складемо ( присідають, імітуючи
складання яблук).
6.Раз – підняти руки вгору,
Два –нагнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги,
Три, чотири – прямо стати,
Будем знову починати.
Хто зуміє присідати
І ногам роботу дати?
Раз – піднялись, два – присіли,
Хай мужніє наше тіло.
Хто втомився присідати,
Може вже відпочивати.
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
7. Ми писали, ми трудились,
Наші руки вже стомились,
А щоб гарно написати,
Треба пальці розім’яти.
Руки кілька раз тряхнемо
І писати знов почнемо,
Відпочивши дружно враз
Приступив до праці клас.
8. Столярки-молодці,
Тешуть столики й стільці.
Пилочками чики-чики,
Молотками туки-туки.
Чик-тук-туки, чик-тук-туки,
В нас до праці здібні руки.
9.Раз, два - усі пірнають,(Присідання)
Три, чотири – виринають,
П”ять, шість - на воді (Рухи руками)
Кріпнуть крильця молоді,
Сім, вісім, що є сили –
Всі до берега приплили,(Руки на поясі,
ходьба на місці)
Дев’ять, десять – розгорнулись,
Обсушились, потягнулись,
І розбіглись, хто куди. (Сісти за парти).
10. Трава низенька-низенька, ( Всі присіли)
Дерева високі-високі.(Піднімають руки
вгору)
Вітер дерева колише-гойдає(Обертаються)
То вліво, то вправо нахиляє (Нахил вправо,
вліво)
То вгору, то назад, (Потягуються вгору,
назад)
То вниз нагинає. (Нагинаються вперед)
Птахи летять – відлітають, (Махають руками)
А учні тихенько за парти сідають.(Всі
сідають).
11. Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу, все гаразд.
Орієнтовні вправи для фізкультхвилинок
1.
Вихідне положення - сидячи на стільці, руки вздовж тіла розслаблено. 1 – нахил
голови назад, 2 – нахил голови вперед. Вправу виконувати повільно, спину
тримати рівно, голову нахиляти як можна далі.
2. Вихідне положення – ноги на ширині
плечей, руки вбоки. Кругові рухи руками вперед і назад.
3.
Вихідне положення - сидячи на стільці, руки до плечей, лопатки з’єднати. 1 – 2
– нахил вправо, 3-4 – нахил вліво.
4.
Вихідне положення – руки на плечі. Відставити праву ногу назад на носок, руки
підняти вгору, прогнутися, подивитися на кисті рук, повернутися у вихідне
положення. Те саме, починаючи з лівої ноги.
5.
Вихідне положення – руки на поясі. Повернути тулуб наліво, руки в бік долонями
вгору, повернутися у вихідне положення. Те саме, але в інший бік.
6.
Вихідне положення – основна стійка. Підняти вперед праву ногу, зігнуту в коліні. Руками притиснути коліно до грудей,
повернутися у вихідне положення. Те саме, починаючи з лівої ноги.
7.
Вихідне положення – основна стійка. Поставити праву ногу вперед на носок,
підняти руки вперед, стискуючи і розпрямляючи пальці. Праву ногу в бік, руки в
сторони, продовжуючи стискувати і розпрямляти пальці. Приставити ногу, опустити
руки. Те саме, починаючи з лівої ноги.
8. Рухи тулуба вправо-вліво, вперед-назад,
навколо своєї осі.
9. Згинання і розгинання ніг, вставання із
сидячого положення і повернення у вихідне положення.
Література
1. Бойченко Т. та інші. Як виростити дитину здоровою: Посібник для
батьків учнів молодшого шкільного віку. – К.: Прем’єр-Медіа, 2001. – 204 с.
2. Запорожець А.В. Значение ранних периодов
детства для формирования детской личности// Принцип развития в психологии. –
М., 1978.- С.263.
3. Коростелев Н.Б.Воспитание здорового
школьника: Пособие для учителя/ Под ред. В.Н.Кардашенко. – М.: Просвещение,
1986. –С.16-17
4. Методические рекомендации по организации
воспитательной работы с учащимися шестилетнего возраста в условиях продленного
дня и в школах-интернатах.-К., 1986. – С.81- 86.
5. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи:
Підручник для студентів педагогічних факультетів- К.: Абрис, 1997. –С. 291.
|